Thursday, June 4, 2009

~ bermula dengan yang kecil ~


"sudah menjadi fitrah yang besar pasti bermula dengan yang kecil"

siakap senohong, gelema ikan duri,
bercakap bohong, lama2 mencuri..

"bermula dengan berbohong, akhirnya mencuri"

" jangan disemai benih MAZMUMAH di dalam hati, kelak akan terbina akhlak yang dibenci ALLAH..
tetapi suburkanlah benih MAHMUDAH di dasar hati, kelak terserlah jiwa seorang pejuang khalifah.. "


seringkali kita terlepas pandang hal yang kecil kerana terlalu memikirkan hal yg jauh lebih besar..pertarbiyahan ALLAH tu ada setiap masa walapon ketika kita tidur..terpulang bagaimana untuk kita menilaikan ia & mengambil ikhtibar darinya..



pernah lihat & dengar video ini?
masa first time sy tengok video ni, sy tak faham langsung apa yg dia ckp..( first time tengok sewaktu program agama, speaker tak function dengan baik )..
tapi dengan melihat apa yg dilakonkan oleh penyanyi, alhamdulillah sy dapat menangkap apa yg sebenarnya nk disampaikan oleh group ni..walaupon tanpa memahami liriknya, video ni telah menyedarkan sy satu hakikat bahawa hal yg kecil mampu memberikan satu perubahan yang besar..

hal selalu yg dipandang kecil itu hakikatnya lebih penting berbanding hal yg besar..dari hal yg kecil terbinanya hal yg besar..membina rumah sahaja bermula dengan seketul bata yang kecil..apabila disatukan batu-batan, maka terbinalah sebuah rumah yg indah mengikut citarasa pemilik..

begitulah juga diri kita..jika mahu mendidik hati dan jiwa menjadi lebih dekat dengan ALLAH maka lakukanlah hal2 kebaikan biarpon kecil tetapi di sini terletaknya pentarbiyahan ALLAH yg paling besar untuk seorang mu'min & mu'minah yg sentiasa mendambakan cinta RABBnya..jika mahu membina mendidik diri menjadi hambaNYA yg sentiasa beringat maka laksanakanlah amalan yg kecil2 ini..kerana di sini terujinya keikhlasan, kasih sayang, kesabaran, kepercayaan & keyakinan padaNYA..

"lakukankah IKHLAS semata-mata kerana ALLAH SWT..kerana itulah kuncinya! usahalah seikhlas mampu walaupon hakikat IKHLAS itu adalah rahsia ALLAH yg tak mampu dinilai oleh manusia "

bukan niat untuk menunjuk..
tetapi jangan pula termakan dengan pujukan syaitan yg sentiasa bertungkus lumus menyemai benih-benih mazmumah dalam diri kita..

sedarkah satu perkara?
sebenarnya hal yg kecil begini dapat membuka mata "hamba ALLAH yg lain" tentang keindahan ISLAM itu sendiri..membuat kebaikan bukan semata-mata untuk kepentingan diri sendiri
tetapi untuk seisi alam..ISLAM itu agama yg sempurna..apa yg disuruh & apa yg ditegah adalah semata-mata untuk kebaikan kita..

[ ya ALLAH! tunjukilah kami & tuntunilah kami dalam menyemai rasa IKHLAS di dalam hati ]

No comments:

Post a Comment

 

me myself and i