Tuesday, October 27, 2009

~ Alhamdulillah sedih telah pergi, senyuman telah kembali ~


" Tiada musibat yang menimpa seseorang melainkan dengan izin ALLAH, dan barangsiapa yang beriman kepada ALLAH nescaya ALLAH memberi hidayat kepada hatinya, dan ALLAH Maha Mengetahui segala sesuatu. "

( Surah At-Taghabun, ayat : 11 )
ALHAMDULILLAH segala puji bagi ALLAH..
Telah selesai beberapa perkara.
Semoga menjadi hambaNYA yang bersyukur.
Syukran katheeran pada yang sudi membantu.

Ucapan tak terhingga buat sahabat tersayang..
" tiada masalah yang tidak boleh diselesaikan kecuali mati "

Dalam mencari jalan penyelesaian yang hampir-hampir menemui kebuntuan, ALLAH mendatangkan ilham yang tidak tahu dari arah mana (ilham selepas bangun dari tidur) dan sahabat telah membantu menyelesaikannya.. Terima kasih yang tak terhingga buat sahabat saya ini.

Tiba-tiba teringat maksud ayat yang bonda suruh amalkan setiap hari..
ayat 1000 dinar..
At-Talaq [2] ……dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),

At-Talaq [3] Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

Terima kasih bonda..
Ayat ni benar-benar menyentuh hati anakanda..
Ummi juga pernah berpesan, pandang semua dengan hikmah dan sentiasa bersangka baik dengan ALLAH! InsyaALLAH, DIA akan sentiasa membantu.. SABAR dan REDHA sebagai kunci..

Terasa ringan beban di dada dan kepala. Boleh lah saya kembali menumpukan perhatian kepada pelajaran yang hampir seminggu saya abaikan. ALLAH maha besar, segala puji bagi ALLAH! Tiada yang hadir dalam hidup manusia (yang dipanggil ujian) itu semata-mata untuk merungkai sifat mazmumah dan menanam sifat mahmudah (bagi mereka yang melihat) dalam hati manusia. Syukran ya ALLAH!

Malam ini saya dapat selesaikan dua perkara. InsyaALLAH esok masih ada tugas yang perlu dilaksanakan..
"DIAM ITU BINASA MEMATIKAN, MAKA BERGERAKLAH"

Wahai diri,
"don't be a lazy bone"<-- ( sir igorof, lecturer anatomy saya selalu guna ayat ni untuk saya dan 2orang lagi kawan saya! )

Esok hari terakhir saya cycle tropical disease..insyaALLAH hari khamis start cycle baru, gynaecology..Esok kena hantar assignment..Kena siapkan dorpus..Kena tela'ah tafsir fizilail..

p/s : kpd yg tak faham term2 syok sendiri sy tu, leh refer kat sini..
"tropical disease" = penyakit yang menular di sesetengah negara teutamanya negara tropika (malaysia juge!)
"gynaecology" = sakit puan
"dorpus" (russian lang.) = surat kebenaran memulakan sesi pembelajaran setelah selesai semua urusan pembayaran dan medical check up

[ ya RABB, tetapkan kami di atas jalanMU.. ]
[ ku damba cinta ILLAHI, redhaNYA ku jejaki, cintaNYA ku cari, syurgaNYA ingin ku duduki ]

No comments:

Post a Comment

 

me myself and i