Monday, October 12, 2009

~ Tenggelam Timbul Kembali ~



Assalamualaikum semua!


Dah lama tak menulis, terasa kekok pula..

Alhamdulillah penulisan sy terhenti sejak sy pulang bercuti ke malaysia.Terlalu excited bertemu dengan keluarga sehingga terlupa aktiviti menulis blog.Apelagi yg lebih bermakna bila keluarga ada di sisi.Setiap saat mahu dihabiskan sebaik-baiknye dengan family tersayang.

Alhamdulillah, tahun ni dapat berpuasa dengan keluarga.Walaupon hanya dua minggu dan tak sempat menikmati hari raya aidilfitri bersama keluarga tercinta namun masih sy panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada ILLAHI kerana ramadhan ini menemukan sy dan adik-adik yang juga pulang dari mesir untuk menyambut ramadhan kareem.Diam tak diam rupa-rupanya sudah 5 tahun sy tidak menyambut aidilfitri bersama keluarga tercinta.Sudah 5 tahun juga sy tidak mencium tangan ayah dan bonda di pagi hari raya.syahdu pula rasanya.InsyaALLAH tahun depan sy akan menyambutnya bersama keluarga tersayang.Doakan anakmu ini wahai ayah dan bonda.Nantikan kepulangan anakanda!

Sekarang baru bermulanya semester ke-9 dalam pengajian perubatan sy di bumi ALLAH ukraine ni.Hari pertama menjejakkan kaki ke sini sudah mengingatkan sy tentang hakikat kebesaran ILLAHI.Di sini lah tempat yang banyak mengajar erti kedewasaan dan kematangan pada sy dalam meniti setiap saat kehidupan.Walaupun terasa berat nak melangkah untuk meneruskan segala-galanya di sini, namun mahu tidak mahu, sy telah sampai dan sy perlu kuat dan menyerahkan segalanya pada ALLAH dan berharap setiap langkah sy sentiasa dalam petunjuk ALLAH swt.

Baru seminggu berada di sini, sudah terasa ujian-ujian ALLAH hadir.Dalam masa seminggu kena selesaikan pembayaran "tuition fees", kena bayar sewa hostel, kena siapkan medical check up, kena hantar passport utk buat visa.ALLAHuakbar! Letih berkejar-kejaran ke sana ke mari.Hakikatnya untuk selesaikan perkara-perkara ni tidaklah semudah di Malaysia.Kami terpaksa berdepan dengan satu bangsa yg terlalu pentingkan diri dan tidak ada sedikit pon toleransi.
cth situasi : Untuk pembayaran "tuition fees"..nak membayar "tuition fees" sahaja kami perlu melakukan beberapa procedure.1st kena jumpa inspektor (org yg memastikan kehadiran setiap pelajar di sini)..kena reportkan kehadiran kemudian amik slip utk procedure seterusnye.kemudian prodecure ke-2 (2nd step) ke bilik no. 10 utk mengambil slip pembayaran.kemudian (3rd step) ke bank utk membuat pembayaran.selepas itu kami perlu ke bilik no.10 tadi blk untuk dapatkan cop(4th step).

Kisahnye...Kami beratur utk membuat pembayaran.hampir 2jam apabila tiba giliran kami (org last).Dia terus tutp serta merta kerana waktu tu adalah waktu bank di tutup.Tiada belas kasihan.Tiada pujuk rayu."Datang esok! bank dah tutup.Sy dh penat"
Syukur masih ada iman.Sabar menjadi tunjang.Bukan ingin memburuk-burukkan ataupon mengeluh tapi inilah yg ingin dikongsikan.Bukan segalanya bagus di luar negara dan bukannya segalanya buruk di dalam negara sendiri.hakikatnya siapa yang melalui, dia yg mengetahui.

Ape-ape pon..ambillah ikhtibar walau di mana kita berada dan pandanglah sesuatu itu dengan kaca mata agama maka kita akan lebih tenang dan matang.Itulah yg kami semua belajar di sini.Semoga kami berfikiran begini walau di mana kami dicampakkan di atas muka bumi ALLAH ni.SABAR menjadi kunci.

wallahualam..
setakat ini dahulu..
insyaALLAH sy akan berkongsi lagi nanti.Ini pon terpaksa mencuri-curi masa untuk menulis.Untuk pengetahuan pada sahabat-sahabat sekarang sy sedang cycle PHARMACHOLOGY (ilmu tentang ubat) & MEDICAL GENETICS (ilmu tentang gene).Mohon pada sesiapa yg mahu berkongsi ilmu dengan sy yg kurang ilmu ini, boleh lah YM terus kepada sy.

wallahualam..
Sehingga jari bertemu keyboard.Otak menerima ilham.Sehingga itu sy akan menulis lagi..

[ Tetapkan kami dalam agamaMU ya ALLAH! tuntuni kami ya ALLAH! ]

No comments:

Post a Comment

 

me myself and i