Monday, October 26, 2009

~ sedih ~


Terasa gembira bila melihat kawan-kawan dan orang di sekeliling gembira..
Terasa sedih bila melihat kawan-kawan dan orang sekeliling bersedih..
Bila terlihat ade sahabat yang bersedih, terasa hati ni sakit & perit seperti dapat merasakan sama kesedihan mereka..aku bagai terpanggil untuk bertanyakan sebab, terpanggil untuk menceriakan hati yang sedih..kerana bila melihat dia kembali tersenyum, hatiku juge terasa kembali ceria dan gembira..

Hari ini aku bersedih, namun tiada siapa yang hadir..Terasa sedih yang berganda-ganda bila tiada yang bertanya tentang kesedihan ini..Aku sedih kerana ujian yang datang, ditambahkan dengan sedih kerana melaluinya sendirian tanpa teman bicara..Adakah mereka tidak dapat melihat aku dalam kesedihan? atau aku tidak cukup menonjolkan?

Bila berada dalam satu kumpulan yang tiba-tiba semua murung dan tegang, sedih dan tidak ceria..aku selalu terfikir, "adakah aku penyebab ketegangan dan kemurungan sahabat-sahabat aku ni?" maka aku mencube utk menilai sendiri dengan menjarakkan diri dengan mereka..Nah! mereka tersenyum gembira sesama mereka..ketawa riang.."oh rupa-rupanya akulah penyebab hilangnya keceriaan di wajah mereka selama ni..xperlah! andai aku menjauhkan diri dapat mengembalikan keceriaan mereka, aku rela! tapi aduh...peritnya bila difikir-fikirkan yang aku akan melakukan segalanya sendiri! aku perlu kuat demi kebaikan semua orang"

"tapi kenapa kehadiran aku membuatkan keceriaan mereka hilang? membuatkan senyuman di bibir mereka kering? aku terlalu garang kah? aku terlalu tegas kah? aku tidah tahu kerana tiada yang memberitahu..mungkin ada sikap dan kata-kataku yang telah membuatkan mereka terasa hati dengan aku..tapi kenapa tak beritahu langsung kepada aku? bagaimana aku nak berubah jika tiada yang memberitahu tentang kesalahan aku?"

Hidup sendiri memang payah tapi melihat senyuman dan keceriaan orang sekeliling membuatkan kepayahan itu terasa senang..hatiku susah siapalah yang tahu..hanya ALLAH!

Nak menjerit meluahkan isi hati yang sedih namun aku bukan orang gila.. Hanya pada ALLAH aku memohon agar diperkuatkan hati dan diperteguhkan iman untuk menghadapi ini dengan ketenangan dan mengikut kewarasan fikiran..

Hidup ini kadang-kadang ada keadaan yang tak perlukan penjelasan kerana kadang-kadang semakin dijelaskan semakin buruk dan teruk keadaan tu..biarlah ia, lalui dengan sabar dan redha.Kembalikan segala-galanya pada ALLAH!

Perlukah Aku Khabarkan
Munsyid : Saff One

Lihat pada permukaan nampaknya terlalu tenang
Tapi di dalam hati yg terpendam persoalan

Perlukah aku khabarkan yg ku alami
Apakah akan terjawab semua
Perlukah aku bukakan keaibanmu
Semuanya terletak dalam hati kecilku

Segala kebenaran atau penjelasanku Mempunyai berbagai tafsiran tersembunyi

Ku mohon padaMu Tuhan berikanlah kekuatan
Untukku menghadapi semua ini

Tuhan ku terus berserah berikan aku hidayah
Agar tidak tersalah dan tersilap langkah..

Nasihati saya wahai sahabat..jika tidak saya semakin jauh dan leka lagi lalai dengan diri sendiri..
Ya ALLAH pandanglah hambaMU ini dengan kasih sayangMU..tunjukkan lah aku akan kebenaran..
Ya ALLAH, KAU mengetahui yang terselindung dan tersembunyi sedang aku tidak mengetahui..


No comments:

Post a Comment

 

me myself and i