Wednesday, April 21, 2010

~ kembali semangat ~


fuh! fuh! fuh!
entah kali keberapa saya meninggalkan blog ini dan kembali lagi..
sungguh rumah ini saya jadikan sebagai rumah perhentian ku..
sungguh satu sifat saya yang saya masih mencari kunci untuk membuangnya..tidak istiqamah (tidak berterusan)..astaghfirullah~

menyuruh orang untuk beristiqamah dengan setiap perlakuan nampaknya amat mudah tapi nak melaksanakan masyaALLAH..selalu mendengar ustaz-ustaz memberi ceramah, "amalan kita biar sedikit tetapi istiqamah..jgn terlalu semangat melaksanakan terlalu banyak amalan kemudian samapi satu masa keletihan dan kepenatan, kita terus meninggalkan amalan itu..sesungguhnya yang sedikit tetapi istiqamah itu lebih ALLAH utamakan"

Daripada Abu `Amru ( atau digelar juga Abu `Amrah ) Sufian ibn Abdullah r.a. beliau berkata: Aku berkata: Wahai Rasulullah! Ajarkan untukku dalam lslam suatu ucapan yang aku tidak perlu lagi bertanya kepada orang lain selainmu. Baginda bersabda: Ucapkanlah: Aku beriman kepada Allah. Kemudian hendaklah engkau beristiqamah.

(Riwayat Muslim)
nasihat untuk saya dan semua..berusahalah untuk beristiqamah dalam setiap amalan yang baik-baik yang kita lakukan..jangan cepat mengalah..ada seseorang selalu menasihatkan saya bila saya rasa keletihan dalam sesuatu usaha yang saya cuba lakukan..nasihatnya mudah tapi memberi 1001 kekuatan pada saya untuk terus melakukan..

He said,
"jangan cepat mengalah dan berhenti berusaha..ALLAH tak pandang pengakhiran usaha kita..ALLAH tak pandang kejayaan atas usaha kita tapi yang ALLAH pandang bagaimana kita berusaha untuk mencapai pengakhiran yang kita harapkan"

sebenarnya apa lah yang membuatkan saya kembali ke rumah usang yang sudah sekian lama saya tinggalkan ni..

3 hari lepas, ada seorang sahabat saya ni..dia tegur saya di YM..katanya :

She : leh komen x?
She : http://wasilahku.blogspot.com/

She : tp bnyk benda xsiap lg
Me : amende tu?

She : blog
Me : owh
She : ade hot stori

Me : ape dia? Me : hot story ape???????????
She : gi la blog tuh

Me : dh

Me : pasal anak buah ko letak panadol kt pokok.

She : aku mule nk berjinak2 wat blog

She : boleh ko tlg tunjuk ajar x?

Me : ak?

Me : nape ak?

She : ko nye blog cumelll

She : ko ajarkan aku yea..


tak sangka ada juga yang menjelajah ke blog saya ni..terharu~
so my dearest friend as, nak mengajar kamu tentang blog..sebenarnya bukan lah teman orang selayaknya..tapi jika nak kongsi ilmu yang sedikit ni..boleh aje! teman kembali semangat ni..

for you dear, work hard! menulis sampai jadi famous macam redmummy.com idolamu itu!

selepas saya baca blog dia, saya rasa kembali semangat nak menulis walaupon penulis saya tidaklah sehebat A. Samad Said, Faisal Tehrani atau penulis-penulis novel yang lain..saya menulis kerana in real life, saya sangat suka bercakap tapi ada satu perkara yang saya sedar tentang menulis lebih baik dari bercakap ni.....kadang-kadang bila banyak bercakap, kita susah nak tapis apa yang kita perkatakan..kadang-kadang tak sedar kata-kata kita dah menyakitkan hati orang lain..if menulis, boleh cut, paste, undo and delete..save! and insyaALLAH safe!

for reader : jom jelajah ke blog sahabat saya.. http://wasilahku.blogspot.com/..


kadang-kadang ada perkara bagi kita adalah biasa tetapi pada orang lain its mean a lot..kadang-kadang ada perkara bagi kita sangat bermakna tetapi pada orang lain nothing..jadi, banyak yang kita tak tahu..jika kita rasa sesuatu yang sedikit itu mampu membuatkan orang lain gembira, maka lakukan sahaja tanpa minta balasan..ALLAH akan balas jika dia tidak membalas~

[ aku masih begini..hatiku, jiwaku dan rasaku masih milik ALLAH..tuntuni aku menggapai redhaMU walau TERAMAT PAYAH ]

3 comments:

  1. Salam..
    Aktiviti menulis ini merupakan latihan untuk kita berkongsi sedikit ilmu, pengalaman kpd org lain selain itu ia dapat memperluaskan lagi jaringan kawan..

    ReplyDelete
  2. hmmm...jinak2 merpati dua sejoli...nice blog!..^_^

    ReplyDelete
  3. shinja, dapatkah bidang penulisan blog ni memperluaskan jaringan kawan? bagaimana caranya? ajarkan saya..

    khairunnisa, siapakah jinak2 merpati dua sejoli itu? ^_^

    ReplyDelete

 

me myself and i