Sunday, April 25, 2010

~ puisi hati ~


Melakar langit sejarah
Membina awan impi

Bila aku menjejak

Ia menjadi pasti


Letakkan dunia di telapak kakiku biar kupijak

Tanamkan akhirat pada jiwaku biar kurindu

Sisipkan cinta dalam hatiku biar aku menjadi aku

Langit tunggu ku tawan

Bumi tunggu kulakukan perubahan


Kalamku adalah pedang

Gerakku adalah tsunami

Tulisanku adalah arang yang menyemarakkan api

Seluruhku adalah penggegar bumi Ilahi


~Hilal Asyraf~

hanya seorang hamba


"Aku masih mencuba memahamkan erti kehidupan, aku masih mencuba memahamkan erti perjuangan.Tetapi mereka sudah mula bertindak.Sedang mereka lebih muda dari aku.Malu menjadi orang yang berumur tetapi tidak mengenal erti HIDUP & PERJUANGAN di JALAN ALLAH"

Itulah yang saya fikirkan selepas membaca puisi di atas.Sejauh mana saya membina kekuatan di dalam diri untuk terus berada di jalan dakwah ini.Kadangkala terasa gentar.Gentar kerana membawa agama itu bermakna saya akan bersendiri.Saya akan dibenci.Saya akan bersedih.Tapi selalu saya lupa.Dunia ini sementara.Akhirat itu kekal selamanya.Dunia ni tempat saya bermusafir.

Mengapa takut untuk menyampaikan apa yang disuruh dan apa yang dilarang oleh ALLAH?
Mengapa takut untuk melaksanakan seperti apa yang telah ALLAH gariskan dalam kitabNYA dan sunnah peninggalan rasulNYA?

Di akhir zaman ini, membawa ISLAM itu ibarat menggengam bara api.Dilepaskan bara itu, kita akan kegelapan.Dipegang, kita akan sakit.Pilihlah satu antara dua itu.

Dunia ini akan berakhir.Bagaimana susah dan payahnya RASULULLAH berdakwah pada mulanya menampakkan pengakhirannya sebegitu juga.Sabda nabi..

Imam Muslim meriwayatkan di dalam Shahihnya dari jalan Abu Hurairah radhiyallahu’anhu, dia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
Islam datang dalam keadaan asing.Dan ia akan kembali menjadi asing sebagaimana kedatangannya.Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu.”

(HR. Muslim [145] dalam Kitab al-Iman.Syarh Muslim, 1/234).
Sekurang-kurang saya bukan golongan yang awal mendatangkan agama ISLAM atau yang terakhir untuk menghentikannya.Saya di tengah-tengah jalan.Ujian buat RASULLULLAH itu lebih hebat jika mahu dibandingkan dengan ujian yang ALLAH datangkan buat saya.

Sepatutnya saya tidak gentar.Sepatutnya saya menunaikan perjanjian saya dengan ALLAH sejak jantung saya mula berdegup lagi.Saat itu bermula bukan di dunia, tetapi sejak di alam rahim lagi.Perlukah saya berbai'ah untuk tetap berada di jalanNYA.Walhal itu kewajipan saya.DIA ciptakan saya.Sepatutnya hanya kepadaNYA saya kembalikan segalanya.

[ya ALLAH! tetapkan aku di atas jalanMU..berilah kekuatan untuk aku terus menggengam bara itu biar melecur seluruh tubuh ku..Semoga ENGKAU redha~]

1 comment:

  1. Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, ttapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah.
    http://tinyurl.com/y83bfaf

    ReplyDelete

 

me myself and i