Monday, May 31, 2010

~ kenali hati ~


Kenalkah anda bagaimana hati anda?
Hidupkah dia? Sakitkah dia? Sihatkah dia?

Jom kenali hati..
Saya pon baru kenal hati saya..Alhamdulillah~

p/s : hati yang dibincangkan di sini bukanlah hati secara anatomically @ yang dapat dilihat oleh mata akan tetapi hati yang dimaksudkan adalah secara maknawi. Hati yang kita rasa dan menghubungkan kita dengan RABB~

Aku dan hatiku~
Jenis hati :
1. Qalbun Sahih (Hati Suci)
2. Qalbun Mayyit (Hati Mati)
3. Qalbun Maridh (Hati Sakit)

Qalbun Sahih

Hati jenis ini adalah yang terbaik. Tapi sukarlah bagi kita golongan sederhana ini untuk memiliki hati jenis ini. Tapi, tidak salah pula untuk kita berusaha untuk memperbaiki diri dan mengejar yang terbaik.

Bagi hati yang suci dan hidup maka ia akan membawa tuannya ke jalan selamat di mana kemurniaan ubudiyahnya meletakkan seluruh aktiviti kehidupan hanya untuk Allah SWT.

Qalbun Mayyit

Hati jenis ini adalah yang paling bahaya. Seakan-akan Allah SWT telah menutup pintu hatinya untuk menerima hidayah. Belum apa-apa, sudah menolak untuk berbuat kebaikan dan terus-terusan menjerumuskannya ke dalam tuntutan nafsu syahwat yang penuh kejahilan sehingga lupa menyembah Allah SWT selaku khaliqnya.

Qalbun Maridh

Di antara kedua-dua jenis hati ini, hati yang sakit adalah hati yang masih lagi memiliki nur keimanan tetapi berada dalam keadaan yang samar kerana tidak berupaya berhadapan dengan desakan hawa nafsu.

Perosak Hati

1. Bergaul dengan banyak orang
2. Angan-angan kosong
3. Banyak bergantung selain daripada Allah SWT
4. Makanan atau kekenyangan
5. Banyak tidur
Bergaul dengan banyak orang

Tidak salah bergaul. Tetapi pergaulan yang salah akan menimbulkan masalah. Teman-teman yang buruk akan menghitamkan hati, melemahkan rasa nurani, juga melalaikan.

"Teman-teman akrab pada hari itu sebagiannya menjadi musuh bagi sebagian yang lain, kecuali orang-orang yang bertakwa."
(Az-Zukhruf: 67)

Angan-angan kosong

Angan-angan kosong adalah tipu daya belaka. Angan-angan adalah tidak sama dengan cita-cita. Orang yang memiliki cita-cita tinggi dan mulia, maka cita-citanya adalah seputar ilmu, iman dan amal soleh yang mendekatkan dirinya kepada Allah.

Bersihkan hati segera..

Banyak bergantung selain kepada Allah SWT

Jika seseorang bertawakkal kepada selain Allah maka Allah, Allah akan menghinakannya dan menjadikan perbuatannya sia-sia. Ia tidak akan mendapatkan sesuatu pun dari Allah, juga tidak dari makhluk yang ia bergantung kepadanya.

"Janganlah kamu adakan tuhan selain Allah, agar kamu tidak tercela dan tidak ditinggalkan (Allah)."
(Al-Isra' : 22)

Makanan atau kekenyangan

Ada dua jenis makanan penyebab. Pertama, kerana zat/materinya. Sama ada yang diharamkan kerana hak Allah, seperti bangkai, dan anjing, dan yang diharamkan kerana hak hamba. Seperti barang curian, atau rampasan. Kekenyangan pula merujuk kepada makan berlebihan dari keperluan.

"Tidaklah seorang anak Adam memenuhi bejana yang lebih buruk dari memenuhi perutnya (dengan makanan dan minuman). Cukuplah bagi anak Adam beberapa suap (makanan) yang bisa menegakkan tulang rusuknya. Jika harus dilakukan, maka sepertiga untuk makanannya, sepertiga untuk minumannya dan sepertiga lagi untuk nafasnya."
(HR. At-Tirmidzi, Ahmad dan Hakim, dishahihkan oleh Al-Albani).

Banyak tidur

Banyak tidur mematikan hati, memenatkan badan, melalaikan dan membuat lupa serta malas.


Ubat Hati :

1. Membaca Al-Quran
2. Solat malam
3. Berkumpul dengan orang soleh
4. Banyak berpuasa
5. Berzikir di malam hari

Dh jelas semua kan..Jadi, mari kita check semula hati kita. Renew, renovate dan format semula mana yang patut. InsyaAllah..


[ O ALLAH! please do guide us~ ]

No comments:

Post a Comment

 

me myself and i