Friday, May 27, 2011

~ Final Exam as Medical Student ~


Alhamdulillah. Selesai sudah final exam sy. Setelah 7 tahun berada di perantauan. Akhirnya sy berada di titik pengakhirannya. Sujud syukur padaMU ya ALLAH!
Terima kasih ya ALLAH. Begitu banyak nikmat yg ENGKAU beri tetapi begitu sedikit amalan yg ku lakukan sebagai tanda syukurku padaMU. Redhakan ilmuMU buatku ya ALLAH!

17 may lepas kami menduduki final exam. Satu paper sebagai penentu masa depan kami. Alhamdulillah 3 hari selepas itu result keluar. Keputusannya...Alhamdulillah! Batch kami adalah batch terbaik dalam sejarah Ukriane. Majoriti dapat 93% and above. Pass with flying colours.

Banyak saya pelajari selama di sini. Makin banyak sy belajar makin bodoh sy rasa. Makin cuba memahami ilmu medic, makin luas ilmu ALLAH yang sy rasakan.

Sebenarnya apa pun sahaja pekerjaan kita, degree apa pun yang kita miliki, kita adalah hebat. Mentality masyarakat kita telah meletakkan doktor adalah profession yang terbaik. Maka kita telah men'set'kan dalam kepala kita menjadi seorang doktor itu adalah bagus dan ranking nya tertinggi. Walhal, setiap orang dan setiap pekerjaan itu ada kelebihannya sendiri.

Sebagai contoh, cuba anda letakkan buku ledger akauan tahunan satu syarikat di hadapan seorang doktor. Sy yakin, si doktor akan duduk tercengang, terpinga-pinga, tenganga memandang buku ledger tu. Apa itu debit? apa itu credit?

Di Ukraine, profession seorang dotor bukanlah profession pilihan ataupon profession yg terbaik. Gaji doktor adalah antara gaji yg terendah di sini. 50usd sebulan. ermmm...mungkin lebih sikit. 100usd sebulan. Bayangkan gaji seorang lecturer yg mengajar di dalam bahasa inggeris berlipat kali ganda dari gaji seorang doktor. Sbb tu ramai doktor kat sini berlumba-lumba mahu mengisi kekosongan di university-university yg menempatkan pelajar antarabangsa. Di sini bagi mereka, engineer dan architecture adalah profession yg terhebat. Lain pula cerita dengan doktor. Rankingnya, last? atau second last? it's all about mentality.

Kelihatan sy mahu menjatuhkan profession seorang doktor di malaysia. Walhal sy sendiri bakal bergelar seorang doktor. Maaf! Sy menulis apa yg lahir dari hati dan apa yg sy pelajari di sini. Tentang manusia, kehidupan, maruah, kekayaan, culture, bahasa.. Sy bukan katakan sy hebat tapi sy cuba belajar. Ini pandangan sy. Sy cuba membuangkan perasaan 'inferiority complex' dalam diri sy dan sahabat-sahabat sy di luar sana.

Kebanyakkan sahabat-sahabat sy malu untuk berjumpa sy. Katanya "dia doktor, aku ni kerani sahaja. Malulah.." "dia doktor, pandai..aku ni keje bawah orang sahaja". Kadang-kadang terasa sedih juga kerana profession dan mentality sebegini buat ukhwah silaturrahim yg dah terbina menjadi renggang. Makin jauh. Padahal kita sama. Segan untuk mendekati seorang doktor. Segan bercakap dengan seorang doktor.

Sy seorang doktor. Sy juga segan dengan kamu. Kamu! Kamu! dan kamu!

Sy segan pd kamu, akauntan.
Kerana sy tidak cekap mengira seperti kamu. Tengok nombor pun danbuat sy pening. Setakat mengira angka bawah 100. Kacang je. Tapi bila beribu, berjuta. Duit sini masuk, duit sana keluar. Duit sana keluar, duit sini masuk. Pening! Tak mudah. Sy tak mampu. Tapi kamu mampu. Kamu tahu mana yang terkurang. Mana yang terlebih. Sy segan dengan kecekapan kamu.

Sy segan pd kamu, kerani.
Kerana sy tidak sepantas kamu menaip, menulis. Melayan pelanggan. Sikap bos yg banyak karenah. Sabarnya kamu. Sy tengok kertas berlambak-lambak dan berselerak, boleh muntah. Nak manage kertas yg banyak. Note-note medic yang ada ni pon tak tentu arah. Inikan lagi kamu. Surat-surat. Tender-tender. Serabut. Kamu mampu tapi sy tak. Sy segan dengan ketangkasan kamu.


Sy segan pd kamu, tukang sapu.
Kerana sy tidak se'sabar' kamu. Melakukan kerja yang sama setiap hari. Di marah. Di tohmah. Tapi kamu sabar. Kamu tak segan menghadapi manusia. Mungkin kamu segan tapi kamu sentiasa berusaha dengan sabar. Sy segan dengan kesabaran kamu.

Sy segan pd kamu, kontraktor.
Kerana sy tidak se'tabah' kamu. Bekerja di waktu panas terik, hujan. Bergadai nyawa. Sy segan dengan ketabahan kamu.

Mungkin kita bekerja dengan benda yg kotor (kotor di sini bukan bermaksud dengan benda yg haram). Seandainya kita redha pada ALLAH dengan pekerjaan kita itu. Maka pekerjaan kita adalah lebih mulia daripada dia yang bekerja dengan perasaan yang riak, tamak, zalim dan tidak bersyukur padaNYA.

Teringat masa sy berumur 12 tahun. Ayah sy menjemput sy pulang dari sekolah. Sy duduk di tempat duduk belakang kepenatan. Kanak-kanak riang sekolah. Tiba-tiba sy terhidu bau busuk. Hidung sy memang sangat sensitive dengan bauan. Rupa-rupanya di hadapan kami ada lori sampah. "Abah, potong lori sampah tu. busuk lah bau dia. eiiiiiii..." sy mengomel. Ayah sy dengan cool nye menjawab "tak baik cakap macam tu. Kerja dia mulia. Kalau tak kerana mereka, mesti kita hidup dengan sampah. Sentiasa bau busuk. Mungkin kerja dia busuk tapi kerja dia mulia." Sy senyap. Hurmmmm..... Btul tu abah! sampai sekarang sy ingat.

Siapa pun kita. Apa pun pekerjaan kita. Ingatlah kita adalah duta kecil agama kita. Siapa memandang kita dengan kaca mata agama maka meraka akan nampak agama pada kita. Semoga makin susah suatu pekerjaan kita, makin dekat kita dengan si pemberi rezeki itu iaitu DIA, ALLAH. Semakin kita redha, insyaALLAH semakin melimpah ruah rezekinya.

"JADIKAN AKU HAMBA-MU YANG BERSYUKUR. JANGAN JAUHKAN AKU DARI-MU YA ALLAH! KU POHON RAHMAT-MU SENTIASA MENAUNGI HAMBA-MU YANG LEMAH INI"


No comments:

Post a Comment

 

me myself and i